فعالیت وبسایت اسمارت فب بزودی آغاز خواهد شد.
شما به اینترنت متصل نیستید.

فیلامنت نایلون Nylon

نایلون‌ها (Nylon) خانواده ای از پلیمرهای مصنوعی هستند که از پلی آمیدها (PA) تشکیل شده اند و یکی از مواد متداول در صنعت چاپ سه بعدی می‌باشند. نایلون دارای چقرمگی و انعطاف پذیری بالایی می‌باشد. همچنین ویژگی مقاومت بالا در برابر ضربه و سایش، این ماده را به یک انتخاب ایده آل برای چاپ قطعات بادوام تبدیل کرده است. زمانی که صحبت از استحکام مکانیکی خوب، پایداری در برابر گرما و یا مقاومت شیمیایی مطرح می‌شود، نایلون یکی از بهترین گزینه ها می‌باشد.
زیبایی و کیفیت ظاهری
جزئیات هنگام تولید
دوام
قیمت نسبی
انعطاف پذیری
استحکام

ویژگی ها

چگالی
1050 تا 1160 کیلوگرم بر متر مکعب
مقاومت کششی
76 مگاپاسکال
مقاومت خمشی
110 مگاپاسکال
مدول کششی (یانگ)
2.7 گیگاپاسکال
نقطه ذوب
220-250 درجه سانتی گراد
دمای انتقال شیشه ای
52 درجه سانتی گراد
درصد انقباض Nylon 6
0.015-0.07 درصد
درصد انقباض Nylon 66
0.01-0.025 درصد
درصد انقباض Nylon 12
0.008-0.02 درصد

خواص فیلامنت نایلون (Nylon Filaments Characteristics) :

از خواص مهم فیلامنت نایلون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر ضربه استثنایی و استحکام خوب
  • ضریب اصطکاک کم
  • مقاومت در برابر سایش بالا
  • مقاومت حرارتی (تا 120 درجه سانتیگراد)
  • مقاومت خوب در برابر روغن و مواد قلیایی
  • به شدت رطوبت گیر

در مقایسه با فیلامنت های دیگر مانند ABS و PLA، نایلون قوی‌تر است اما سفتی کم تری دارد. با این حال، بسیار انعطاف پذیرتر است و دارای مقاومت در برابر ضربه و مقاومت شیمیایی بهتری است، به ویژه برای کاربردهایی که معمولاً از گریس استفاده می‌شود.

از جمله نقاط ضعف فیلامنت نایلون می‌توان به مشکل وارپینگ (یا تاب خوردگی) این فیلامنت اشاره کرد. همچنین فیلامنت نایلون به شدت رطوبت گیر است، بدین معنا که می‌تواند رطوبت موجود در هوا را جذب کرده و باعث افت در مقدار خواص مکانیکی نهایی قطعه شود.

کاربرد فیلامنت نایلون (Nylon Filaments Applications)

فیلامنت نایلون به دلیل استحکام، دوام و انعطاف پذیری خود ماده ای مناسب برای مهندسان، طراحان و سازندگانی می‌باشد که به دنبال دستیابی به الزامات مکانیکی متعدد در چاپ یک قطعه هستند. برخی از کاربردهای رایج در دنیای واقعی برای فیلامنت نایلون عبارتند از:

  • قطعاتی که به استقامت خستگی بالا نیاز دارند
  • بلبرینگ، مهره، پرچ، واشر و چرخ دنده
  • بادامک ها، غلطک ها، اتصالات محکم و اجزای کشویی
  • دوشاخه ها، کانکتورها، و فیکسچرها
  • روکش های الکترونیکی و دسته ابزار
  • ایمپلنت ها
کاربرد فیلامنت Nylon در ایمپلنت ها
کاربرد فیلامنت Nylon در ایمپلنت ها
براکت چاپ شده با فیلامنت نایلون توسط پرینتر FDM
براکت چاپ شده با فیلامنت نایلون توسط پرینتر FDM
جا باتری چاپ شده از جنس فیلامنت نایلون
جا باتری چاپ شده از جنس فیلامنت نایلون

انواع فیلامنت نایلون

سه نوع متداول فیلامنت نایلون برای چاپ سه بعدی به روش FDM عبارتند از: نایلون 6، نایلون 66 و نایلون 12. همه این گریدها استحکام بالایی دارند و برای بسیاری از کاربردها مناسب هستند. با این حال، نایلون 12 زمانی که در معرض دماها و مواد شیمیایی بالاتر قرار می‌گیرد، بادوام تر و پایدارتر است. گرید 12 شکل جسم را بهتر نگه می‌دارد و رطوبت کمتری را از هوا جذب می‌کند. مانند پودر نایلون، فیلامنت نایلون نیز دارای کامپوزیت هایی با مواد افزودنی مانند شیشه یا فیبر کربن برای افزایش استحکام است. از برند های معروف فیلامنت نایلون می‌توان به برند Creality و esun اشاره کرد که مشتریان می‌توانند مستقیما آن را خریداری کرده و یا از خدمات چاپ اسمارت فب استفاده کنند.

فیلامنت نایلون 6 (Nylon 6)

از مزایای اصلی فیلامنت نایلون 6 می‌توان به سفتی و مقاومت آن در برابر سایش اشاره کرد. علاوه بر این، این ماده دارای استحکام ضربه ای عالی، مقاومت در برابر سایش و خواص عایق الکتریکی است. نایلون 6 یک ماده بسیار الاستیک و مقاوم در برابر خستگی است، به این معنی که پس از انحراف در اثر کشش به حالت اولیه خود باز می‌گردد. این فیلامنت غیر سمی است و می‌توان آن را با الیاف شیشه یا کربن برای افزایش عملکرد ترکیب کرد. این گرید نایلون رنگ پذیری خوبی نیز دارد.

فیلامنت نایلون 12 (Nylon 12)

استحکام بالا و جزئیات مناسب، نایلون 12 را به یک ماده بسیار توانمند برای نمونه سازی کاربردی و تولید نهایی مجموعه های پیچیده و قطعات بادوام تبدیل کرده است. از نظر محیطی پایدار و در برابر مواد شیمیایی، سایش، و خستگی مقاوم است.

فیلامنت نایلون 66 ( Nylon 66)

نایلون 6 و نایلون 66 تا حد زیادی مشابه یک دیگرند اما در برخی خواص با یکدیگر تفاوت دارند. از جمله ویژگی های نایلون 66 در مقایسه با نایلون 6 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کریستالی تر
  • درصد انقباض بالاتر
  • نقطه ذوب بالاتر
  • میزان جذب آب کمتر
  • مقاومت شیمیایی بهتر در برابر اسیدها
  • سفتی ، مدول کششی و مدول خمشی بهتر
  • رنگ پذیری سخت تر

نهایی سازی و پرداخت سطح قطعات نایلونی

به منظور بهبود خواص مکانیکی نهایی و همچنین بهبود جنبه های بصری قطعات، می‌توان از فرایند های post-processing استفاده کرد. به طور کلی برای پرداخت سطح و نهایی سازی قطعات چاپ شده توسط پرینتر های FDM، می‌توان آن ها را رنگ آمیزی، سمباده زنی و یا رزین اندود کرد. برای آشنایی بیشتر و جزئیات این روش ها می‌توانید به مقالات مربوط به فیلامنت PLA و ABS مراجعه فرمایید.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا نکات مهم در رابطه با فیلامنت نایلون از جمله ویژگی ها، کاربرد ها و فرآیند های پرداخت پوشش داده شوند. همچنین ویژگی های گرید های مرسوم فیلامنت نایلون نیز به منظور تصمیم گیری بهتر مشتریان ارائه گشت.

سوالات متداول

نایلون چیست ؟
ویژگی های فیلامنت نایلون چیست؟
کاربرد فیلامنت نایلون چیست ؟
برای چاپ نایلون از کدام یک از فرایند های چاپ 3 بعدی می‌توان استفاده کرد؟