فعالیت وبسایت اسمارت فب بزودی آغاز خواهد شد.
شما به اینترنت متصل نیستید.

رزین سخت (Tough Resin)

استحکام و سفتی بالا، مقاومت مناسب در برابر بارگذاری خستگی، این ها ویژگی هاییست که رزین سخت را به یک ماده بسیار مناسب برای ساخت قطعات مستحکم، مقاوم در برابر شکستگی و سایش مانند محفظه ها، بست های کمربند ایمنی و نمونه ای اولیه تیدیل کرده است.
زیبایی و کیفیت
جزئیات هنگام تولید
دوام
قیمت نسبی
استحکام
انعطاف پذیری

پرینت سه بعدی رزین سخت (3D Printing of Tough Resin )

برای چاپ رزین سخت از پرینترهای رزینی مانند DLP/SLA/LCD استفاده می‌شود. پرینتر های رزینی می‌توانند قطعات با وضوح و دقت بسیار بالاتری را در مقایسه با سایر پرینترها مانند پرینتر های FDM تولید کنند. به همین دلیل است که این فناوری اغلب برای اهداف زیبایی شناختی، مانند ساخت نمونه های اولیه و مدل های هنری، یا قطعات با جزئیات دقیق، مانند مواردی که در صنعت جواهرات یافت وجود دارد، استفاده می‌شود. با این حال، رزین‌های معمولی تا حدودی شکننده هستند و در اثر بارگذاری های شدید ممکن است شکسته شده و یا ترک بردارند. برخی از شرکت ها با معرفی رزین های سخت تر و بادوام تر سعی در حل این مشکل ها داشته اند.

بدنه پرینت شده کوادکوپتر از جنس رزین سخت
بدنه پرینت شده کوادکوپتر از جنس رزین سخت
بست کمربند پرینت شده از جنس رزین سخت
بست کمربند پرینت شده از جنس رزین سخت

مقایسه رزین سخت و رزین استاندارد (Tough Resin VS Standard Resin)

در مقالات گذشته به معرفی کامل رزین استاندارد و کاربردهای آن پرداخته شد. برای تصمیم گیری هرچه بهتر مشتریان عزیز برای استفاده از خدمات پرینت 3 بعدی رزینی و همچنین خرید رزین مناسب خود، در اینجا به مقایسه رزین استاندارد و رزین سخت می‌پردازیم. رزین سخت برای کاربردهایی که به موادی نیاز دارند که باید کرنش و تنش زیاد را تحمل کنند، ساخته شده است. در واقع، خواص مکانیکی قطعات تولید شده از جنس رزین های سخت می‌توانند حتی با پلاستیک های درجه یک صنعت رقابت کند. از مزایا و معایب رزین سخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محکم و مقاوم در برابر شکستگی
  • ایده آل برای ساخت نمونه های اولیه کاربردی و مجموعه های مکانیکی
  • برای ساخت قطعاتی با دیواره های نازک مناسب نیست
  • هزینه بالاتر نسبت به رزین استاندارد

و از مزایا و معایب رزین استاندارد نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطعات شکننده تر با مقاومت ضربه کم
  • قطعات پرینت شده دارای زبری سطح کم تری هستند
  • استفاده از آن راحت است
  • هزینه کم تر

انواع رزین های سخت (Tough Resins Best Brands)

در اینجا به معرفی برندهای مناسب، معروف و در دسترس رزین سخت می‌پردازیم. رزین های سخت شرکت های esun و Formlabs از معروف ترین رزین های موجود در بازار می‌باشند.

رزین سخت esun

رزین سخت شرکت esun به دلیل چقرمگی، سختی و استحکام بالا معروف است. این رزین برای ساخت قطعاتی که باید در برابر نیروهای ضربه زیاد و سایر فشارهای مکانیکی مقاومت کنند، بسیار مناسب است. این را می‌توانید از اسمارت فب تهیه کنید.

چگالی
1.08-1.12 گرم بر سانتی متر مکعب
استحکام کششی
30-60 مگاپاسکال
استحکام خمشی
30-75 مگاپاسکال

رزین سخت Formlabs

از دیگر برند های بسیار معروف در زمینه ی تولید رزین برای پرینتر های 3 بعدی می‌توان به شرکت Formlabs اشاره کرد. مدل های Tough 2000 Resin و Tough 1500 Resi، از معروف ترین رزین های سخت این شرکت هستند. برخی از خواص مکانیکی رزین سخت فرم لبز به شرح زیر است:

استحکام کششی
29-46 مگاپاسکال
مدول الاستیک
1.2-2.2 گیگاپاسکال
مدول خمشی
0.45-19 گیگاپاسکال
استحکام خمشی
17-65 مگاپاسکال

پرداخت سطح و نهایی سازی قطعات پرینت شده با رزین سخت

پرداخت سطح و نهایی سازی قطعات پرینت شده رزینی با اندکی تفاوت (مدت زمان پازپخت) مشابه یکدیگر می‌باشند. برای مطالعه می‌توانید به مقاله مربوط به رزین استاندارد مراجعه فرمایید. در اینجا در رابطه با پرداخت و نهایی سازی قطعات پرینت شده از جنس رزین سخت به بیان چند نکته می‌پردازیم.

رزین های سخت را می توان در ایزوپروپیل الکل معمولی (IPA) شستشو داد. اما قطعات را نباید بیش از 20 دقیقه در IPA نگه داشت، زیرا ممکن است باعث ضعیف شدن قطعه شود. شرکت esun نیز توصیه کرده است که بعد از post-cure، قطعه را به مدت 20 دقیقه در یک هیتر با دمای 50 درجه قرار دهید.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا نکات مهم در رابطه با رزین سخت از جمله ویژگی ها، کاربرد ها و فرآیند های پرداخت پوشش داده شوند. همچنین برند های معروف و موجود در بازار داخل همراه با اطلاعات مربوط به خواص مکانیکی به منظور تصمیم گیری بهتر مشتریان ارائه گشت.

سوالات متداول

رزین سخت چیست ؟
رزین سخت در کدام صنایع کاربرد دارد؟
کدام یک از برند های رزین سخت بهتر است ؟
رزین اساندارد vs رزین سخت