فعالیت وبسایت اسمارت فب بزودی آغاز خواهد شد.
شما به اینترنت متصل نیستید.

رزین دندان پزشکی (Dental Resin)

رزین دندان پزشکی همانطور که از نامش پیداست رزینی است که در صنعت دندان پزشکی استفاده می‌شود. این رزین دارای خواصی از جمله زیست سازگار پذیری با محیط پوست و دهان انسان است. در این مقاله به معرفی کاربرد این رزین در بخش های مختلف دندان پزشکی می‌پردازیم.
زیبایی و کیفیت ظاهری
جزئیات هنگام تولید
دوام
قیمت نسبی
انعطاف پذیری
استحکام
کیفیت سطح

رزین دندان پزشکی (Dental Resin)

تکنولوژی پرینت 3 بعدی رزینی به دلیل داشتن سرعت و دقت بالا و همچنین قابلیت تولید قطعات پیچیده در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. در سال های اخیر، این پرینتر ها برای ساخت قطعات مورد نیاز در دندان پزشکی به شدت مورد توجه قرار گرفته اند. دلیل اصلی این اتفاق ظهور اسکنر ها و پرینتر های 3 بعدی با دقت بالا ( 10 تا 100 میکرون ) مانند پرینتر های DLP/LCD می‌باشد. با استفاده از این تکنولوژی ها می‌توان ایمپلنت ها و الاینر های شخصی سازی شده برای هر بیمار تولید کرد. در این میان یکی از مهم ترین فاکتور ها انتخاب رزین مناسب است. در سال های اخیر بسیاری از شرکت ها با تولید رزین هایی تحت عنوان رزین دندان پزشکی به حل این چالش ها پرداخته اند.

به طور کلی رزین های معمولی به دلیل ماهیت خود سرطان زا می‌باشند اما رزین های دندان پزشکی زیست سازگار پذیر بوده و علاوه بر سرطان زا نبودن حساسیت زا نیز نیستند. در ادامه به معرفی انواع رزین های دندان پزشکی و کاربرد های مختلف آن می‌پردازیم.

انواع رزین های دندان پزشکی

به طور کلی رزین های دندان پزشکی در موارد زیر کاربرد دارند:

  • قالب دندان: مدل های دندان برای ارتودنسی، مدل های دندان برای تعمیر
  • ایمپلنت: تاج های موقت، لثه. راهنمای جراحی
  • پروتزهای متحرک: براکت‌های فلزی، روکش‌ها و بریج‌ها. مدل های ریخته گری
  • سایر کاربرد ها: روکش های موقت

در ادامه به دو مورد از مهم ترین این کاربرد ها می‌پردازیم.

رزین دندان پزشکی در ارتودنسی

در زمینه ارتودنسی، مدل ها پایه ای برای ساخت و طراحی یک قطعه ارتودنسی هستند. به روش سنتی ، ابتدا از دهان بیمار قالب گیری می‌شد و مدل گچی در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شد. با اسکن و فناوری پرینت سه بعدی، ابتدا دهان بیمار اسکن شده و پس از بهینه سازی ها، مدل چاپ می‌شود.

برای اینکار از رزین دندان پزشکی استفاده می‌شود. از سال ها پیش که الاینر شفاف معرفی شد، بیماران بیشتری برای مرتب سازی دندان های خود این روش را انتخاب می‌کنند. با اسکن دهان بیمار، نرم افزارهای شرکت 3Shape، Exocad می‌توانند محاسبه کنند که یک الاینر (تراز کننده شفاف) در چند مرحله می تواند دندان ها را صاف کند. مدل‌های هر مرحله به صورت سه بعدی با رزین چاپ می‌شوند. بیمار اولین الاینر شفاف را برای مدت کوتاهی (هفته ها) استفاده می‌کند که دندان ها را اندکی در جهت درست فشار می‌دهد. بعد از چند هفته الاینر دوم دندان ها را بیشتر فشار می‌دهد. بسته به شدت حرکت دندان ها با چند الاینر دیگر، پس از چند هفته دندان ها صاف می‌شوند.

نمونه ای از الاینر های پرینت شده از جنس رزین دندان پزشکی
نمونه ای از الاینر های پرینت شده از جنس رزین دندان پزشکی
نمونه های اورتودنسی پرینت شده از جنس رزین دندان پزشکی
نمونه های اورتودنسی پرینت شده از جنس رزین دندان پزشکی

رزین دندان پزشکی برای ساخت روکش دندان

برای ساخت روکش می‌توان از فرزکاری و پرینت 3 بعدی استفاده کرد. در فرزکاری با براده برداری یک قالب و سوراخ کاری آن، روکش ساخته شده و آماده ی استفاده می‌شود. در فرآیند پرینت سه بعدی، معمولا رزین دندان پزشکی با مواد سرامیکی ترکیب شده تا استحکام قطعه بالاتر رود. پس از چاپ، پولیش و curing روکش آماده قرار دادن در دهان بیمار خواهد بود

برند های معروف رزین دندان پزشکی

به طور کلی رزین های دندان پزشکی معروف توسط برندهای FormLabs, Esun و Creality تولید می‌شوند. اما امروزه بسیاری از محققان در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، علاوه بر بهبود رزین های موجود در بازار، رزین های مخصوص خود را نیز تولید می‌کنند. به دلیل حساسیت بالای استفاده از این رزین، بسیار مهم است که تمامی این رزین ها سرطان زا نبوده و زیست سازگار پذیر باشند.

رزین دندان پزشکی Creality

از ویژگی های رزین Creality می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیست سازگار پذیری بالا
  • دقت چاپ بالا
  • نرخ انقباض کم
  • اندازه چاپ پایدار
  • دقت چاپ بالا
  • مدل دارای سطح صاف است و تمام جزئیات به وضوح نشان داده می‌شوند
  • ویسکوزیته کم

رزین دندان پزشکی esun

از دیگر برند های معروف و بسیار مناسب می‌توان به برند esun اشاره کرد. شرکت esun با دارا بودن رزین های متنوع دندان پزشکی برای کاربرد های مختلف، یکی از رزین های بسیار محبوب می‌باشد. از انواع رزین های دندان پزشکی esun می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Dental Restoration Model Resin
  • Ortho Model Resin
  • Surgical Guide Resin
  • Temporary Crown&Bridge Resin

نهایی سازی و پس پردازش قطعات پرینت شده با رزین دندان پزشکی

نهایی سازی قطعات رزینی مشابه یکدیگر می‌باشند که به طور کامل در مقاله رزین استاندارد به آن پرداخته شد. اما در رابطه با رزین های دندان پزشکی، علاوه بر موارد گفته شده، ممکن است پوشش دهی های خاصی بعد از پرینت به منظور بهبود خواص بایویی نیاز باشد.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا نکات مهم در رابطه با رزین دندان پزشکی از جمله ویژگی ها، کاربرد ها و فرآیند های پرداخت پوشش داده شوند. همچنین برند های معروف همراه با اویژگی های مربوطه به منظور تصمیم گیری بهتر مشتریان ارائه گشت. در آخر می‌بایست به این نکته اشاره کرد که کار با رزین دندان پزشکی بسیار حساس است و استفاده کنندگان باید تمام جوانب آن را بررسی کنند .

سوالات متداول

رزین دندان پزشکی چیست؟
از چه پرینتر هایی برای چاپ رزین دندان پزشکی می‌توان استفاده کرد؟
آیا برای کاربردهای دندان پزشکی از رزین های دیگری نیز می‌توان استفاده کرد؟
نهایی سازی قطعات تولید شده با رزین دندان پزشکی با دیگر رزین ها تفاوتی دارد؟