فعالیت وبسایت اسمارت فب بزودی آغاز خواهد شد.
شما به اینترنت متصل نیستید.

پودر نایلون PA 12

متداول ترین ماده ی مورد استفاده در فرآیند پرینت 3 بعدی SLS، نایلون می‌باشد. نایلون یک ماده ی بسیار مناسب در مهندسی می‌باشد که هم برای تولید نمونه های کاربردی و هم برای تولید قطعات نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نایلون یک انتخاب بسیار مناسب برای ساخت مجموعه های پیچیده و قطعات بادوام با پایداری محیطی بالا می‌باشد. نایلون 12 یکی از پرکاربرد ترین نایلون های مورد استفاده در فرایند چاپ SLS می‌باشد.
زیبایی و کیفیت ظاهری
جزئیات هنگام تولید
دوام
قیمت نسبی
انعطاف پذیری
استحکام

ویژگی ها

چگالی
950 کیلوگرم بر مترمکعب
مقاومت کششی
48 مگاپاسکال
مقاومت خمشی
1500 مگاپاسکال
مدول کششی (یانگ)
1700 مگاپاسکال
دمای ذوب
176 درجه سانتی گراد
درصد انقباض
0.7 %- 2 %

کاربرد های پودر نایلون (Nylon) :

نایلون یک پلیمر ترموپلاستیک مصنوعی است که از خانواده پلی آمیدها است و در انواع مختلفی موجود است که هر کدام برای کاربردهای مختلف طراحی شده است.قطعات چاپ شده با پودر نایلون سفت، محکم و بادوام هستند. قطعات نهایی مقاوم در برابر سایش، ضربه و پارگی می‌باشند. هم چنین نایلون در برابر اشعه ماوراء بنفش، نور، گرما، رطوبت، حلال ها، دما و آب مقاوم است. تمامی این ویژگی ها باعث شده است تا پودر نایلون به صورت گسترده در صنایع مختلف از جمله هوافضا، الکترونیک، بسته بندی، اتصالات و نظامی استفاده شود. به علاوه به دلیل زیست سازگار پذیر بودن و حساسیت زا نبودن، پودر نایلون در صنعت پزشکی نیز کاربرد های گسترده ای دارد. نمونه های قطعات نایلونی چاپ شده به روش SLS (پرینت 3 بعدی SLS) در عکس زیر قابل ملاحظه می‌باشند.

قطعات چاپ شده با پودر نایلون توسط تکنولوژی پرینت 3 بعدی SLS
قطعات چاپ شده با پودر نایلون توسط تکنولوژی پرینت 3 بعدی SLS

انواع پودر نایلون (Nylon) :

پودر نایلون 12 و پودر نایلون 11 پودرهای تک جزئی هستند، در حالی که پودر نایلون 12 جی اف (Nylon 12 GF) یک نوع کامپوزیت پایه شیشه ای (فایبر گلاس) می‌باشد و پودر نایلون 11 سی اف (Nylon 11 CF) یک کامپوزیت تقویت شده با فیبر کربن است. این مواد کامپوزیتی برای بهینه سازی قطعات،افزایش استحکام، سفتی و انعطاف پذیری توسعه یافته اند. برای خرید انواع پودر نایلون برروی لینک کلیک کنید.

پودر نایلون 12 (Nylon 12)

همانطور که پیش تر گفته شد، نایلون 12 متداول ترین ماده استفاده شده در فرایند SLS می‌باشد. هدف کلی استفاده از نایلون 12 ساخت قطعات با جزئیات زیاد و دقت ابعادی بالا می‌باشد. نایلون 12 برای ساخت نمونه ای دارای کارایی بالا، جیگو فیکسچرها و ابزار ها بسیار مناسب است. همچنین در صنعت اتوموبیل سازی برای ساخت لوله های مقاوم در برابر گازوئیل و روغن نیز استفاده می‌شود. از مزایای نایلون 12 می‌توان به خواص مکانیکی و مقاومت شیمیایی مناسب آن اشاره کرد.

بسط تولید شده با پودر نایلون 12
بسط تولید شده با پودر نایلون 12

پودر نایلون 11 (Nylon 11)

نایلون 11 نوعی دیگر از نایلون می‌باشد که دارای استحکام و انعطاف پذیری مناسبی می‌باشد. از نایلون 11 برای ساخت فیکسچرها ، محفظه ها، گیره ها، لولاها و ساخت پروتز ها استفاده می‌شود. از مزایای نایلون 11 می‌توان به خاصیت الاستیک مناسب و رفتار کاملا همسانگرد آن اشاره کرد.

آتل دست پرینت شده با پودر نایلون 11
آتل دست پرینت شده با پودر نایلون 11

پودر نایلون 12 جی اف (Nylon 12 GF)

نایلون 12 جی اف نوعی از نایلون است که با فایبر گلاس تقویت شده است. این ماده به دلیل دارا بودن پایداری حرارتی و سفتی مناسب در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله قطعات ساخته شده از این نایلون جیگوفیکسچر های مقاوم، قطعات تحت بارگذاری مداوم ، نخ ها، سوکت ها و قطعات تحت حرارت بالا می‌باشند. از مزایای نایلون 12 جی اف می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سفتی بالا
  • مقاومت به سایش و حرارت مناسب
لوله های U شکل چاپ شده با پودر نایلون 12 جی اف (مناسب برای عبور سیالات داغ)
لوله های U شکل چاپ شده با پودر نایلون 12 جی اف (مناسب برای عبور سیالات داغ)

پودر نایلون 11 سی اف (Nylon 11 CF)

نایلون تقویت شده با فیبر کربن یک ماده بسیار پایدار، سبک و با کارایی بالا می‌باشد. از جمله کاربرد های این ماده جایگزینی برای قطعات فلزی، ابزار، جک و نمونه های اولیه می‌باشد.

زنجیر چاپ شده از پودر نایلون 11 سی اف
زنجیر چاپ شده از پودر نایلون 11 سی اف

پرداخت سطح و نهایی سازی قطعات پرینت شده با پودر نایلون

به طور کلی قطعات چاپ شده با پودر نایلون توسط پرینتر های سه بعدی SLS پس از ساخت به طور مستقیم قابل استفاده می‌باشند. اما در برخی موارد چند مرحله post-processing در نظر گرفته میشود. عموما قطعات چاپ شده نایلونی توسط پرینتر های 3 بعدی SLS دارای سطحی زبر می‌باشند. یکی از روش های متداول post-processing این قطعات شست و شوی آن ها با آب، هوا و بخار پر فشار می‌باشد. علاوه بر این قطعات ممکن است با اسپری رنگ آمیزی، لاکی، آبکاری و پوشش داده شوند تا رنگ ها، پوشش ها و خواص متفاوتی به دست آید. برای مثال می‌توان قطعات را ضد آب کرده و یا رسانایی آن ها را افزایش داد. تمامی این خدمات در سایت اسمارت فب انجام می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله ، انواع پودر نایلون مورد استفاده برای فرایند پرینت سه بعدی SLS مورد بررسی قرار گرفت. همچنین ویژگی هر یک ببرسی گشت تا مشتریان بتوانند متناسب با نیاز خود ماده مناسب را انتخاب کنند.

سوالات متداول

پودر نایلون چیست ؟
پرکاربردترین نوع نایلون کدام است ؟
نایلون در کدام صنایع کاربرد دارد ؟
کدام یک از فرآیند های پرینت 3 بعدی از نایلون استفاده می‌کنند؟