فعالیت وبسایت اسمارت فب بزودی آغاز خواهد شد.
شما به اینترنت متصل نیستید.

ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet

ورق گالوانیزه، ورق فولادی ست که لایه ای از فلز روی(زینک) بر روی آن به عنوان محافظ قرار گرفته است. پوشش روی مانع از زنگ زدگی فلز حتی در زمان شکست ورق می شود.یکی از محبوب ترین مواد برای پروژه های مختلف از سازه ها گرفته تا آثار هنری است.
زیبایی و کیفیت ظاهری
جزئیات هنگام تولید
دوام
قیمت نسبی
انعطاف پذیری
استحکام

ویژگی ها

استحکام تسلیم
314 مگاپاسکال
مقاومت کششی
658 مگاپاسکال
چگالی
7850 کیلوگرم بر مترمکعب
سختی
169 HV
مدول کششی (یانگ)
20 گیگاپاسکال

مزایای ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet :

ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet به دلیل پوشش محافظ سختی که دارد به طور گسترده ای برای موقعیت هایی که ممکن است مواد زنگ بزنند استفاده می شود. قطعات فلزی ساخته شده با استفاده از ورق گالوانیزه به دلیل مقاومت آن در برابر سایش و خوردگی معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند. شاید یکی از بزرگترین مزایای ورق گالوانیزه، مقرون به صرفه تر بودن آن نسبت به سایر انواع ورقهای پوشش سطح داده شده می باشد.

گالوانیزه هزینه کمتری دارد. هنگامی که صحبت از پوشش های محافظ برای فولاد ضد زنگ می شود، گالوانیزه یکی از کم هزینه ترین گزینه ها است حتی اگر هزینه اولیه گالوانیزه گران‌تر از سایر پوشش‌های محافظ باشد ، این تکنیک در ورق فلزی به دلیل سرمایه‌گذاری بلندمدت آن بهترین گزینه برای اکثر بودجه‌های پیمانکاران است. حتی با طول عمر طولانی نیاز به نگهداری ، تعمیرات یا تعویض کمی دارد.

  • به راحتی شکل پذیر است
  • ماندگاری بالا (طول عمر بالا حدود 20 تا 30 سال)
  • زمان تولید سریع
  • نگهداری ساده
  • جلوگیری از خوردگی
  • مقاوم در برابر سایش
  • استفاده راحت بدون نیاز به آماده‌سازی سطح

کاربرد ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet :

کاربردهای بی شماری از ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet وجود دارد که به ساخت اجزای ماشین های بزرگ و کوچک کمک می کند.از ورق گالوانیزه در ساخت پنل ها و تابلوهای برق ، لوازم و تجهیزات منزل و آشپزخانه ، مخازن، مجراهای هوا و دودکش، ناودان و لوله و بدنه و سقف سوله ها و سالن ها استفاده می شود. .برخی از رایج ترین کاربردهای ورق گالوانیزه عبارتند از:

صنعت خودرو :

استفاده از ورق گالوانیزه در وسایل نقلیه به سال ها قبل بر می گردد. استفاده از بدنه های با روکش روی در خودروها تبدیل به یک قائده در تولید خودرو شده است. ماهیت ضد زنگ این ماده آن را به یک ابزار بازاریابی عالی در بازار رقابتی تبدیل می کند.

کاربرد ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet در صنعت خودرو
کاربرد ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet در صنعت خودرو

صنعت مخابرات :

حفظ خطوط تلفن کار آسانی نیست. ورق گالوانیزه در سیم کشی تلفن کاربرد دارد بنابراین، خطر آسیب و هزینه نگهداری کاهش می یابد.

کاربرد ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet در برج مخابراتی گالوانیزه
کاربرد ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet در برج مخابراتی گالوانیزه

تجهیزات و لوازم برقی :

در اکثر پوشش‌ های تجهیزات الکتریکی از مواد فولادی گالوانیزه استفاده شده است.

کاربرد ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet در ساخت پوشش های تجهیزات الکتریکی
کاربرد ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet در ساخت پوشش های تجهیزات الکتریکی

صنعت ساختمان :

استحکام و دوام ورق فلزی گالوانیزه باعث محبوبیت آن در صنعت ساختمان شده است. در پروژه های مختلف تجاری و مسکونی تا بالاترین سطح به کار گرفته شده است.

کاربرد ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet در ساخت پنل ها و ناودان ها
کاربرد ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet در ساخت پنل ها و ناودان ها

گالوانیزه چیست؟

گالوانیزه کردن یک فرآیند تولیدی است که شامل اعمال پوشش روی بر روی فولاد برای جلوگیری از زنگ زدگی آن است. پوشش روی برای محافظت از فلز پایه در برابر آسیب عمل می کند. یکی از رایج ترین کاربردهای فولاد گالوانیزه نورد آن به شکل ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet است به این دلیل که دارای استحکام بیشتر، دوام بیشتر و توانایی شکل‌دهی بیشتر می شود .

انواع روش های گالوانیزه کردن :

گالوانیزاسیون گرم :

این روش قدیمی تر و رایج تر است و در آن فلز پایه در حمامی از روی مذاب با دمای 460 درجه سانتیگراد غوطه ور می شود. در این حالت بین فولاد و روی واکنش شیمیایی اتفاق می افتد و این واکنش منجر به ایجاد لایه ای روی فلز پایه می شود که در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است. در این روش لایه گالوانیزه ضخامتی حدود 100 تا 130 میکرون دارد. سطح دارای ناصافی ست و رنگ آن طوسی کدر و مات است. از مزایای روش گالوانیزاسیون گرم می توان به مقاوم بودن در برابر سایش، هزینه پایین، عمرطولانی و سادگی و راحتی اشاره کرد.

فرآیند گالوانیزاسیون گرم ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet
فرآیند گالوانیزاسیون گرم ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet

گالوانیزاسیون سرد (الکتروگالوانیزاسیون) :

در این روش نمک روی با آب یا محلول اسیدی بر روی فلز پایه اسپری می شود. ضخامت لایه ی ایجاد شده در روش سرد حدود 25 میکرون است و ظاهری یکنواخت و براق دارد. از روش گالوانیزاسیون سرد برای ساخت مفتول گالوانیزه، قطعه سازی، پیچ و مهره، ساخت خودرو و وسایل با مصارف بهداشتی استفاده می شود.

چه نوع فلزاتی را می توان گالوانیزه کرد ؟

آهن و فولاد دو نوع فلز رایج هستند که گالوانیزه می شوند. اکثر فلزات آهنی قادر به گالوانیزه شدن هستند، در حالی که بیشتر فلزات غیرآهنی قادر به گالوانیزه شدن نیستند.

چه زمانی باید از ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet استفاده کرد ؟

زمانی می توان از ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet استفاده کرد که قطعه در حال تولید رنگ آمیزی شده و به مقاومت در برابر خوردگی اضافی نیاز دارد. ورق های گالوانیزه شده را می توان با لیزر برش داد، پانچ کرد و با نتایج عالی شکل داد.

انواع ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet :

به طور کلی ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet به دو صورت به بازار عرضه می شود. به صورت رول شده و فابریک :

ورق گالوانیزه رول شده :

در این حالت ورق گالوانیزه تنها در عرض برش می خورد و در طول بریده نمی شود به کمک دستگاه رول کن به شکل رول در می آید و به بازار عرضه می شود.

ورق گالوانیزه فابریک :

ورق گالوانیزه فابریک در کارخانه با ابعاد و طول و عرض مشخص ساخته شده و به همان صورت به بازار عرضه می شود و به دست مشتری می رسد. ورق گالوانیزه فابریک سطحی صاف و بدون موج دارد و به همین دلیل در مصارف صنعتی بسیار پرکاربرد است.

انواع روش های برشکاری ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet :

از انواع روش های برش سرد ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet می توان به برش با گیوتین، انواع قیچی، نوار بری و کاتر نام برد.

گیوتین :

از روش های مرسوم در برش ورق گالوانیزه گیوتین است. گیوتین ها از دو تیغه تشکیل شده اند که یکی ثابت و دیگری متحرک است. تیغه ی متحرک نسبت به تیغه ثابت دارای زاویه ای بین 1 تا 6 درجه است. پایین آمدن تیغه ی متحرک و اعمال فشار بر ورق باعث برش آن می شود. گیوتین انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به گیوتین دستی، پدالی، الکترومکانیکی و هیدرولیکی اشاره کرد. استفاده از گیوتین روشی متداول و مقرون به صرفه برای برش ورق گالوانیزه است.

قیچی دستی :

ساده‌ ترین وسیله برای برش ورق گالوانیزه در حجم کم و ابعاد کوچک است. از این وسیله برای برش ورق های نازک مانند لوله بخاری های گالوانیزه می توان استفاده کرد. قیچی دستی می تواند به صورت اهرمی و برقی وجود داشته باشند. نوع برقی پر قدرت تر و کار با آن ساده‌تر است.

نواربری (اسلیتر) :

نوار بری فرایندی است که در آن کویل سنگین ورق به کویل نازک تر با عرض و وزن کمتر تبدیل می شود. این عملیات نوار بری یا رشته بری نامیده می شود و در انگلیسی به آن Roll Slitting گفته می شود. از نوار بری برای برش انواع مختلف ورق استفاده می شود. مانند ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق های سیاه و .... این دستگاه توانایی برش ورق گالوانیزه با ضخامت 12 تا 40 میلی متر را دارد.

ترکیب شیمیایی ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet :

Ni
0.2
Cr
0.15
Mo
0.06
V
0.008
Cb
0.008
Ti
0.025
Fe
99

قیمت ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet :

ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet به صورت کویل در بازار وجود دارند اما ورق گالوانیزه به صورت برش خورده نیز از جمله محصولاتی است که توسط تولید کنندگان به بازار عرضه می شود. در این حالت ورق در ابعاد مختلف در کارخانه برش خورده و آماده ارسال می شوند.کارخانه های مختلفی نیز اقدام به فروش ورق برش خورده گالوانیزه می کنند که قیمت آنها با یکدیگر متفاوت است. ورق های برش خورده بر خلاف ورق گالوانیزه کویل که بر حسب کیلوگرم فروخته می شوند به صورت ورق به فروش می رسند. ورق گالوانیزه برش خورده را می توان از تولیدکنندگان مختلف مانند ورق گالوانیزه فولاد مبارکه ، ورق گالوانیزه هفت الماس ، امیرکبیر و ورق گالوانیزه کاشان و ... تهیه کرد.

نتیجه :

ورق گالوانیزه Galvanized Steel Sheet طیف گسترده ای از مزایا را ارائه می دهد ، از مقاومت در برابر خوردگی تا دوام. همچنین در چندین صنعت برای طیف وسیعی از کاربردها قابل استفاده است. هنگامی که به مواد ورق فلزی با یکی از بهترین محافظ های ضد زنگ نیاز دارید، باید به سراغ ورق فلزی گالوانیزه بروید.

سوالات متداول :

آیا می توان ورق گالوانیزه را رنگ کرد؟
آیا می توان فولاد گالوانیزه را جوش داد؟