فعالیت وبسایت اسمارت فب بزودی آغاز خواهد شد.
شما به اینترنت متصل نیستید.

رزین اورتان کستینگ Urthane casting resins

رزین های پلی اورتان، پلیمرهایی چسبنده و غیر قابل حل در آب هستند که دو نوع تک جزئی و دو جزئی دارند. این رزین ها دارای خواص فیزیکی و شیمیایی متنوعی هستند که سبب می شود در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. یکی از کاربرد های این رزین ها، استفاده از آنها برای تولید قطعات مختلف در وکیوم کستینگ است. این رزین ها با توجه به ویژگی های آنها و قطعاتی که در این فرآیند تولید می شوند انتخاب شده و مورد استفاده قرار گرفته اند.
دوام و کیفیت قطعات
قیمت نسبی
انعطاف پذیری
استحکام محصول
حوزه های کاربردی محصول
زیبایی و کیفیت ظاهری

وکیوم کستینگ با استفاده از رزین های پلی اورتان

ریخته گری خلا با رزین اورتان کستینگ و قالب های سیلیکونی یک روش سریع و مقرون به صرفه برای تولید قطعات مختلف در طیف گسترده رنگی و خواص با کیفیت بالا و عمر طولانی در صنایع مختلف است. این روش ساخت مشابه روش تولید قالب گیری تزریقی برای قطعات فلزی است که با توجه به خواص رزین های پلی یورتان نسبت به قالب گیری تزریقی روشی بهینه تر است.

      تصاویری از دستگاه مخصوص وکیوم کستینگ، قالب های سیلیکونی و محصولات تولید شده نهایی توسط رزین اورتان کستینگ
تصاویری از دستگاه مخصوص وکیوم کستینگ، قالب های سیلیکونی و محصولات تولید شده نهایی توسط رزین اورتان کستینگ

رزین اورتان کستینگ

رزین های پلی اورتان، پلیمرهایی با خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار متنوع هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از متریال تولید قطعات به روش ریخته گری خلا نیز، بخشی از انواع مختلف همین رزین های پلی اورتان است که به رزین اورتان کستینگ معروف است. قطعات تولیدی این متریال ها ویژگی های مشترک زیادی با محصولات نهایی تولیدی موادی مثل فیلامنت های ABS ، PP، PC ، PA و... دارند. این متریال ها می توانند قطعات را در حالت های شفاف، نیمه شفاف و رنگی تولید کنند. همچنین قطعات تولید شده با این متریال از پلاستیک های نرم با انعطاف بالا تا پلاستیک های سخت با انعطاف کمتر هستند.

از دیگر ویژگی های رزین اورتان کستینگ می توان به مقاومت بالای آنها در برابر حرارت و همچنین مقاومت بالای آنها در برابر ضربه و چقرمگی بالای آنها اشاره کرد. همه این ویژگی ها و خواص این رزین ها سبب بالا رفتن طول عمر قطعات تولیدی می شوند. در ادامه این رزین ها بصورت مختصر، همراه با ویژگی هایشان ذکر می شوند.

انواع رزین پلی اورتان وکیوم کستینگ

مهمترین مولفه ای که باعث تفکیک انواع رزین های پلی اورتان وکیوم کستینگ می شود میزان سختی و انعطاف پذیری این رزین ها است و بطور کلی می توان این رزین هارا به سه دسته مختلف تبدیل کرد که عبارتند از: Shore D resins Shore A resins Silicone

1) رزین اورتان کستینگ سفت (Shore D resins) :

این طیف از رزین های پلی اورتان وکیوم کستینگ مجموع رزین های سفت و سخت و صلب را در بر میگیرند که انعطاف پذیری کمتری دارند. رزین های این طیف از عدد 45 تا 90 موجود هستند و طبقه بندی می شوند که هر چه این گستره اعداد به سمت بالا حرکت می کند به معنای سفت تر شدن رزین است. رزین هایی که عدد بالاتر در این طیف دارند در مقیاس راک-ول قرار دارند. لازم به ذکر است که این مقیاس برای اندازه گیری فلزات و رزین های بسیار سخت مانند نایلون ها استفاده می شود. اگر بخواهیم قطعات تولیدی که توسط این رزین ها بدست می آیند مقایسه کنیم، می توان گفت قطعات از رزین های پایین طیف به بالا به ترتیب شبیه قطعاتی است که توسط فیلامنت های PP ، PC ، PE ، ABS تولید می شوند.

کاربردهای رزین اورتان کستینگ سفت ( Shore D )
  • ایجاد لایه های محافظ برای تجهیزات الکترونیکی و پزشکی
  • در بسته بندی کالا های مصرفی
  • لوله کشی و مخازن صنعتی
  • اجزای بدنه خودرو
  • تولید قطعات کوچک مانند گیره و اتصالات
  • تولید لنز ها و محفظه های مختلف
  • تولید تجهیزات ضد حرارت مثل دستگاه MRI
نمونه هایی از قطعات تولید شده توسط رزین اورتان کستینگ سفت
نمونه هایی از قطعات تولید شده توسط رزین اورتان کستینگ سفت

2) رزین اورتان کستینگ انعطاف پذیر(Shore A resins)

طیف دیگر رزین های وکیوم کستینگ که نرم تر بوده و دارای انعطاف پذیری بیشتر از رزین های Shore D می باشد. از دیگر ویژگی های این طیف از رزین های وکیوم کستینگ می توان به استحکام پارگی موجود در آنها اشاره کرد. همچنین استحکام خمشی پایین تر آنها نسبت به رزین های صلب از دیگر ویژگی های آنهاست. رزین های این طیف از عدد 20 آغاز و تا 95 متغیر است. رزین هایی که دارای اعداد پایین تر در این طیف هستند رزین های بسیار نرم و ژل مانند هستند. همچنین رزین های انتهای بالایی به رزین های نیمه سخت معروف بوده و خواص مشابه تری با رزین های سفت دارند.

کاربرد های رزین های اورتان کستینگ نرم
  • تولید لوازم آموزشی پزشکی
  • تولید لوازم جانبی و جلوه های ویژه
  • قالب های ساخت کلید
  • تولید لوازم شخصی مصرفی مثل چکمه
  • تولید کابل های اتصال
  • تولید ضربه گیر ها، غلتک، چرخ
نمونه هایی از قطعات تولید شده توسط رزین اورتان کستینگ نرم
نمونه هایی از قطعات تولید شده توسط رزین اورتان کستینگ نرم

3) رزین های سیلیکونی (Silicone)

این رزین ها، نسخه نرم تر رزین های Shore A هستند که معمولا برای ساخت قالب هایی مصرف می شوند که در نهایت قطعات مورد استفاده نهایی در آنها ریخته می شود. گستره اعداد رزین های این طیف از 0 تا 20 هستند که همه آنها تقریبا ویژگی های مشابه دارند و بسیار نرم و ژله ای هستند.

کاربردهای سیلیکون ها
  • ایجاد لایه های محافظ برای تجهیزات الکترونیکی و پزشکی
  • در بسته بندی کالا های مصرفی
  • لوله کشی و مخازن صنعتی
  • اجزای بدنه خودرو
  • تولید قطعات کوچک مانند گیره و اتصالات
  • تولید لنز ها و محفظه های مختلف
  • تولید تجهیزات ضد حرارت مثل دستگاه MRI
نمونه هایی از قالب های سیلیکونی و قطعات تولید شده در ماشینکاری CNC
نمونه هایی از قالب های سیلیکونی و قطعات تولید شده در ماشینکاری CNC

فواید رزین اورتان کستینگ

مقاومت بالا فرآوری ساده قابلیت رنگ پذیری بالا نسبتا ارزان و به صرفه عدم انقباض و تغییر اندازه مقاوم در برابر سایش اکثر آنها قابل فرآوری توسط ماشین ها هستند طیف های مختلف و گستردگی خواص

جمع بندی

رزین اورتان کستینگ در طیف وسیع رنگی و با ویژگی های شیمیایی و فیزیکی تقریبا مشابه با همه رزین های پلی یورتان در صنایع مختلف ساخت و تولید مورد استفاده قرار می گیرند و حتی ترکیب بعضی از رزین هایی که از نظر خواص و طیف رنگی مشابه هم هستند، رزین های جدید با قابلیت های جدید تولید می کند. همچنین استفاده از این رزین ها در تولید قطعات موفقیت آمیز بوده و بدلیل خواصی که این متریال ها دارند سبب تولید قطعات با کیفیت و بادوام شده است.

برای جلوگیری از ورود هوا و تشکیل حباب در رزین اورتان کستینگ، باید پس از مصرف درب محفظه به سرعت بسته شود

اکثر رزین های پلی اورتان حساسیت بالایی به رطوبت دارند و خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهند. رزین اورتان کستینگ هم از این قاعده مستثنا نیست.

1) رزین پلی اورتان وکیوم کستینگ چیست؟
2) ویژگی رزین های اورتان کستینگ چیست؟
3) انواع رزین های اورتان کستینگ چیست؟
4) کاربردهای رزین های اورتان کستینگ چیست؟
5) فواید رزین های اورتان کستینگ چیست؟